pasapusu.cz GLOBETROTTER

Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Banát: Jak žijí Češi v Rumunsku - reportáž

Banát – koňské povozy se prohání vedle moderních aut. Historie se snoubí s technologiemi 21. století. Banát – koňské povozy se prohání vedle moderních aut. Historie se snoubí s technologiemi 21. století.

Svatá Helena/Gerník/Eibentál – V šesti vesnicích rumunského Banátu žije přibližně 1200 Čechů. Díky izolovanosti od zbytku země si zachovali zvyky a tradice, které u nás často úplně vymizely.

Vaří tradiční česká jídla lehce ovlivněná rumunskou kuchyní a často mluví trochu archaickým jazykem. Vesnice jsou plné barev, květin a hospodářských zvířat. Babičky chodí v pestrých šátcích a ve svátky dokonce v krojích. I sem však neúprosně míří moderní civilizace a s ní zánik mnoha tradičních hodnot.

Obsah
Na odchodu z Banátu
Z dolů nahoru
Z horníka podnitelem v cestovním ruchu
Caballeros na čtyřkolkách
Češi v Rumunsku

Všichni mladí na odchodu z Banátu

Je neděle ráno a paní Mlezivová se chystá jako každý týden do kostela: “Máme dokonce dva, římskokatolický a baptistický,” říká hrdě a strojí se do svátečního. Před svatostánkem je sice plno, ale přichází hlavně ženy. “Však ona to tam manželka vyřídí za oba,” smějí se zdější chlapi.

Zatímco je v římskokatolickém kostele bohlužba v plném proudu, v baptistickém mezitím vrcholí přípravy na dopolední svatbu. “Čech si bere Rumunku,” vysvětlují tři babičky, které se přišly také podívat. “Už dlouho žijí v Temešváru, tady budou mít jen obřad a hostinu dole Moldově,” doplňují. Během posledních 20 let mladí hromadně odchází za prací do větších měst v Rumunsku nebo rovnou do Čech. Tam zakládají nové rodiny a do vesnic jezdí už jen na návštěvu za rodiči a prarodiči. 

Odliv je citelný hlavně ve školách. V současnosti funguje ve Svaté Heleně škola pro žáky od 1. do 8. třídy. Na prvním stupni se děti učí v českém jazyce a rumunštinu mají jako doplňkový jazyk. Na druhém stupni se vše otočí a rumunština se stává hlavním jazykem. Češtinu se učí už jen velmi omezeně. Ještě v roce 1990 chodilo do zdejší školy na 130 dětí, dnes jich je sotva 20 a v Gerníku dokonce jen sedm.

Světnice pro hosty u rodiny v Gerníku

Z dolů nahoru

Jedním z důvodů odchodu mnohých Čechů bylo ukončení těžby ve zdejších dolech, kde pracovala většina mužů. Šachty se začaly zavírat od 90. let a poslední ukončila provoz v roce 2007. “Banát je bohatý na barevné kovy jako chrom, zlato nebo molybden,” vysvětluje pan Bradáč z Eibenthalu, který dříve pracoval jako střelmistr. “Mě si vybrali, protože jsem nechlastal,” směje se. “Každý den jsem dělal s dynamitem a to znamenalo, mít neustále za patama Securitate,” vzpomíná na soužití s rumunskou tajnou službou. Práce v dolech byla na místní poměry ale slušně placená. “Vydělával jsem 24 000 000 lei měsíčně, to byly pěkný peníze,” hlásí hrdě.

Zemědělství je neoddělitelnou součástí života Čechů v Banátu

Po uzavření dolů se místní museli začít o sebe starat jinak. Mnohé rodiny proto stále ještě chovají krávy, prasata, ovce nebo slepice. “Měli jsme jich letos 30, ale většinu nám zabili psi,” říká paní Mlezivová, která jde nasypat pašíkovi.

Perstrobarevný ostrůvek v šedivém městě

Moldavsko – Kocovina z vína i těžkého života – reportáž

přejít na článek

Z horníka podnikatelem v cestovním ruchu

Důchod kolem 1000 lei za dlouhá léta práce v dolech k životu sotva stačí. A tak si někteří starousedlíci pomáhají prodejem úrody nebo různými brigádami v okolních rumunských firmách. V poslední době si začali přilepšovat také pronájmem svých světnic turistům. A zájem je velký. Ročně zavítá do Banátu kolem 5000 návštěvníků a příjem z jídla a ubytování tvoří důležitou součást rodinného rozpočtu.

Manželka mě vždycky vytáhne do lázní v Herculane a tam okoukneme, jak to dělá konkurence. Ručníky, mýdlo pro hosty a další věci potom máme v ubytování i my,” ukazuje pan Bradáč svou podnikavost. Jde s dobou a snaží se své služby neustále zlepšovat. Dokonce plánuje doma zřídit i malé muzeum hornictví.

Největším podnikatelským projektem celé oblasti "českého" Banátu je však hudební festival v Eibenthálu, který každoročně přiláká přes 1000 lidí. “Festival vždycky pomůže celé vesnici, skoro každý z místních se nějak zapojí,” říká. 

Pestrobarevné domky v Gerníku

Caballeros na čtyřkolkách v Banátu

Jenže jak tomu často bývá, kam šlápne noha neukázněného turisty, tam vznikají problémy. Banát je už dlouhou dobu cílem různých rádoby dobrodruhů, kteří brázdí zdejší přírodu na čtyřkolkách nebo motorkách a plundrují nejen pole, ale také v opilosti obtěžují místní obyvatele. Své o tom ví i Ivo Dokoupil, koordinátor Člověka v tísni pro Banát, který byl dokonce jedním ctyřkolkářem napaden: “Když se například skupina patnácti těžce oblečených a zablácených čtyřkolkářů rozvaluje v místní hospůdce a pokřikuje na kolemjdoucí, tak máte pocit, že jsou to caballeros a že se zde natáčí film „Sedm statečných“. Neurvalé chování bez pokory k místním jistě nepatří do konceptu šetrného cestovního ruchu a není ani přínosem pro krajany,“ říká k problému.

Město na konci světa

Murghab: Život na konci světa

přejít na článek

Budoucnost Banátu je hodně závislá na cestovním ruchu. Ale jak zdůrazňuje Ivo Dokoupil: "Turismus musí být šetrný a odpovědný." Nejtěžším úkolem bude asi vyvážení dopadů negativních důsledků s příjmy místních obyvatel tak, aby nedošlo ke ztrátě tradičních hodnot. To poslední co asi všichni chtějí, je mít z českých vesnic v Banátu turistický skanzen.

Evangelický kostel z roku 1887, který dnes používají baptisté

Češi v Rumunsku

Oblast Banátu se rozkládá na území Rumunska, Srbska a Maďarska. Poslední zbytky české komunity najdete na západě Rumunska. Potomci původních osadníků žijí ve vesnicích:

  • Svatá Helena - vstupní brána do Banátu v kopcích přímo nad Dunajem, vesnice má dobré zázemí se dvěma obchody a hospodami
  • Gerník - na půl cesty mezi Svatou Helenou a Rovenskem
  • Rovensko - vesnice leží na jednom z hřebenů ve výšce 855 m n. m., v posledních letech zde žije pouhých 60 obyvatel
  • Bígr - původní kolonisté postavili vesnici ve tvaru kříže, v jehož středu stojí římskokatolický kostel
  • Eibentál (Tisové údolí) - místo už připomíná továrnu na turismus a genius loci z této vesnice zmizel; pokud chcete autentický zážitek, nespěte v penzionu U Medvěda, ale vyberte jednu z místních rodin; nejbližší železniční stanice je v Oršavě vzdálená 38 km od Eibentálu
  • Šumice - nejvzdálenější od ostatních českých vesnic, není zde vodovod, pouze studny

Češi do Banátu odcházeli v několika vlnách od roku 1823. V Českých zemích tehdy panoval tvrdý režim pod dohledem tajné policie. Obyvatelstvo sužovala bída, vysoké daně a povinná vojenská služba v délce až 15 let. Odchod na východ císařství se zdál jako skvělá příležitost. Jenže cesta byla úmorná.

Zatímco dnes zvládne autobus pana Hrůzy, rodáka ze Svaté Heleny, cestu z Prahy do Banátu za necelých 16 hodin, před 200 lety trvalo putování stovek českých rodin na volských povozech dlouhé dva měsíce.

Nově příchozí do Banátu ze začátku pomáhali s těžbou dřeva, po nějakém čase pracovali také jako hraničáři nebo horníci. V dalších vlnách přicházeli lidé již za účelem osídlení oblasti, výměnou za finanční podporu a osvobození od vojenské služby.

Další české vesnice je možné najít na srbské straně v okolí města Bela Crkva. Jsou to Česko Selo, Kruščica a Gaj. Původně také bývaly součástí oblasti Banátu, ale odtrženy byly na základě Trianonské mírové smlouvy.

Křesťanství má v českých vesnicích silnou tradici

Evropa Rumunsko Banát reportáž

Související články