pasapusu.cz GLOBETROTTER

Při tomto rozlišení obrazovky se nacházíte v omezeném režimu stránek, kliknutím přejdete na mobilní verzi.

Cestování vlakem po Keni

Madaraka Express z Nairobi do Mombasy Madaraka Express z Nairobi do Mombasy

Když v roce 2012 zastavil provoz vlak Jambo Kenya, známý také jako Lunatic Expres, vypadalo to s keňskými vlaky na dlouhou dobu špatně. Nyní zdejší železnice zažívá novou renesanci. 

Ta začala výstavbou tratě se standardním rozchodem a spuštěním expresu Madaraka mezi Nairobi a Mombasou. A pokračuje rozjížděním dalších vlaků na původních, částečně rekonstruovaných, tratích s úzkým rozchodem ještě z viktoriánských dob. Nově se tak cestující dostanou vlakem do Kisumu na břehu Viktoriina jezera nebo Nanyuki u Mount Kenya.

Madaraka Express SGR: Nairobi - Mombasa - Nairobi (Standard Gauge Railway)

Tento nový expres zkrátil cestu mezi hlavním městem a pobřežím Indického oceánu z původních 14 hodin na 5. Nutno však pro srovnání dodat, že tehdy vlak jezdil přes noc, řazené byly také lůžkové vozy a v jídelním voze se pro cestující 1. třídy podávala večeře. 

Dnešní Madaraka je jen "čínským lowcostem" a stínem dob největší slávy. Na africké poměry samozřejmě patří mezi ty lepší spoje, ale jihoafrickým, marockým nebo egyptským prémiovým expresům nesahá bohužel ani po kotníky. O evropských vlacích nemluvě.

Madaraka Express SGR před odjezdem z Nairobi

Předimenzovaná nádraží stojící daleko od širšího centra města a obrovské dluhy Číně vyvolávají otázky, zda se Madaraka nepřipojí za Lunatic expres jako další “šílený projekt”. Keňa totiž nezvládá financovat dluh za železnici a Číně by měl připadnout jako náhrada přístav v Mombase.

Jízdní řád

N2 Inter-County N2 Express E4 Express   N1 Inter-County E1 Express E3 Express
8:00 ▼ 15:00 ▼ 22:00 ▼ Nairobi Terminus SGR 14:10 20:08 3:35
Athi River, Emali, Kibwezi, Mtito Andrei, Voi, Tsavo, Miaseney, Mariakani
14:00 20:08 3:35 Mombasa Terminus SGR 8:00 ▲ 15:00 ▲ 22:00 ▲

Během své cesty projíždí vlak Národní park Tsavo, takže pokud cestujete za dne, můžete z okna zahlédnout antilopy, zebry,  a další zvířata.

Jak koupit jízdenky

Ačkoli se oproti minulosti proces trochu zlepšil, stále mají Keňské železnice (KRC) co zlepšovat. Nakupovat jízdenky je možné třemi způsoby:

  • online

na webu Madaraka expresu je jednoduchý intuitivní formulář, kde si navolíte podmínky cesty, platba je však možná pouze prostředictvím M-Pesa. Prodej začíná 60 dní před odjezdem vlaku

  • na nádraží

jízdenky je možné trochu neprakticky koupit pouze na těch nádražích, které vlak projíždí (nekoupíte je tedy na Nairobi Railway Station v centru města a budete muset vyrazit na okraj města, totéž se týká i Mombasy), platba je možná hotové, kartou a porodnictví M-Pesa, do haly se dostanete jen po důkladné osobní bezpečnostní kontrole (nebere si s sebou ideálně velká zavazadla). Prodej jízdenek končí 20 minut před odjezdem vlaku

  • prostřednictvím cestovní agentury

je to jedna z možností, ale není důvod platit další poplatky agentuře za zprostředkování, vždy můžete kohokoli požádat, aby vám jízdenku koupil přes telefon prostřednictvím M-Pesa (například v hotelu na recepci)

Moderní ovšem předimenzované nádraží s pouhými 3 dálkovými vlaky za den

Ceny jízdenek

  • Nairobi - Mombasa jízdenka 1. třídy 3000 KES
  • Nairobi - Mombasa jízdenka 2. třídy 1000 KES

Odbavení před cestou

Vzhledem k tomu, že se v Keni odehrálo několik teroristických útoků, je jasné, že KRC nechtějí brát bezpečnost na lehkou váhu. Na druhou stranu jsou některá opatření typicky africky nelogická.

KRC doporučují dostavit se na nádraží minimálně hodinu před odjezdem vlaku.

Nairobi Skyline – pohled na Central Business District

Nairobi: Fenomén matatu, slum v Kibeře a dětské gangy

přejít na článek

Nairobi Terminus

Cestě po silnici se raději vyhněte, Nairobi trpí každý den těžkými dopravními zácpami a hlavní tah, který vede směrem k nádraží je na tom nejhůř. Dokonce i v případě, že pojedete na Nairobi Terminus z Embakasi, se 4km jízda může protáhnout klidně na hodinu.

Mnohem jistější je cestovat návazným příměstským vlakem z Nástupní Railway Station v CBD v centru města.

Mombasa Terminus

I v Mombase je nádraží Mombasa Terminus daleko o širšího centra města, jenže zde bohužel navíc chybí příměstské vlaky. Z prostoru před nádražím odjíždí taxíky, autobusy (100 KES) a mikrobusy do centra.

V opačném směru začínají mikrobusy matatu cestu u bývalého nádraží v centru Mombasy (200 KES).

Mombasa Terminus stojí daleko od centra města, dojet je potřeba autobusem, matatu nebo taxi

Kontroly

Ještě na parkovišti před hlavní halou probíhá první bezpečnostní kontrola. Cestující pohmatem kontrolují security agenti. Hned za nimi zavazadla pročenichají psi a poté putují kufry a batohy do skeneru. Zde se odchytává nepovolené zboží, které je zakázáno brát na palubu - jídlo, pití, alkohol.

Následuje kontrola jízdenek s doklady a po vyjetí jezdící schody do vyššího podlaží následuje další skenování zavazadel a další kontrola jízdenek.

Rwandská žena v Kigali

Kigali: Moderní africká metropole s jizvou genocidy

přejít na článek

Ačkoli jsou budovy všech nových nádraží předimenzované v čínském stylu, hala pro odbavené cestující prostorem bohužel nestačí. Je zde však několik restaurací, ve kterých se ještě před cestou můžete občerstvit.

Last call pro nástup je 11 minut před odjezdem a o minutu později se brána uzavírá.

Na palubě

Vlak veze velkoprostorové vozy 1. a 2. třídy. Ty jsou čínské výroby a řazení sedadel je také typicky čínské. V 1. třídě v konfiguraci 2+2 a ve 2. třídě 6+4 (cestující ve 2. třídě sedí u stolečků naproti sobě). Celý vlak je podle čínského vzoru postavený hlavně na masovosti.

Výhodou 1. třídy je, mimo větší rozteče mezi sedačkami, že pouze cestující této třídy smějí do jídelního vozu. Ve 2. třídě probíhá prodej z minibaru.

U každé dvojsedačky je k dispozici jedna zásuvka (britský typ se třemi hroty).

Interiér 1. třídy v expresu Madaraka

Jídelní vůz

Restaurační vagon je řazený za vozy 1. třídy, vždy na úplném začátku nebo konci vlaku.

Polovinu vozu tvoří kuchyně a druhou stoly a sedačky. Ke každému se vejdou vždy 4 cestující.

Kdo se těší na kulinářský zážitek s kuchařem na kolejích, ten bude zklamaný. Jídlo ve vlaku se nevaří. Vše je připraveno a zabaleno předem. Na palubě se pokrm pouze ohřívá v plastových obalech.

Jedno z těch úsměvných pravidel je to, které zakazuje konzumaci alkoholu do dosažení stanice Mtito Andrei v polovině cesty (platí v obou směrech). Před odjezdem vlaku seženete základní alkohol na nádraží, jen pozor na zmiňované vstupní kontroly.

Ceny teplých jídel se pohybují mezi 300 a 400 KES, pivo stojí 350 KES a snídaně je za 350 KES.

Samburové jsou pastevci a bojovníci

Samburu: Kmen, který si uchovává tradice i v moderní době

přejít na článek

WiFi/internet

Obrovskou ostudou je chybějící WiFi. Obzvlášť v situaci, kdy se internet na palubu podařilo dostat i autobusovým společnostem. Pokrytí veřejnou šíří je na trati slabé a často vypadává. Reálně se připojíte pouze v okolí stanic.

Kultura cestování a hygiena

Hygiena je na vysoké úrovni. Několikrát do hodiny prochází každý vůz uklízečka, která vytírá podlahu. 

Toalety naleznete vždy na konci vozu a uspořádání je opět typicky čínské. Umývárny s umyvadlem jsou u stěny a naproti nim oddělené a uzamykatelné toalety. Ty jsou samozřejmě evropské s mísami.

Během cesty však počítejte s rozdílnými kulturními zvyklostmi. Někteří cestující si rádi poslechnou hudbu nebo pořad z telefonu bez sluchátek velice nahlas. Toto je v Keni snad národní sport.

Madaraka Express – jídelní vůz

Nairobi - Kisumu (Viktoriino jezero) – Safari train

Po 15leté přestávce rozjely Keňské železnice na konci roku 2021 opět vlak spojující hlavní město Nairobi s Kisumu na břehu Viktoriina jezera. Nejedná se však o nově postavenou dráhu jako mezi Nairobi a Mombasou, ale o rekonstrukci úzkorozchodné tratě.

Rekonstrukce se nedočkaly jen koleje, ale také vozy. Ty pochází z původních expresů Jambo Kenya, ovšem prošly důkladnou opravou. Na vlaku jsou řazené jak vozy k sezení (2. třída), tak i lůžkové (1. třída).

6:00 ▼ Nairobi Railway Station 18:20
11:45 Nakuru 13:10
17:45 Kisumu 6:00 ▲

Vlak vyjíždí z Nairobi každý pátek a vrací se vždy v neděli z Kisumu. Z Nairobi do Nakuru zaplatí cestující ve 2. třídě 300 KES, z Nakuru do Kisumu 400 KES a pokud jedete po celé trase, potom 600 KES. V 1. třídě cena vychází na 2000 KES.

Rezervace jízdenek je možná ve všech stanicích, ve kterých vlak zastavuje (nikoli však Nairobi Terminus SGR).

Nairobi - Nanyuki (Mount Kenya)

Další obnovenou železniční tratí v Keni je Nairobi - Nanyuki na úpatí hory Mount Kenya. Problematická je zatím četnost, protože z Nairobi vyjíždí spoj pouze ve čtvrtek (vždy v 8 hodin ráno) a zpět se vrací každou neděli (odjezd také v 8 hodin ráno). Do své konečné stanice dorazí vlak po 6 hodinách jízdy. 

Jízdenka ve 2. třídě vychází na 200 KES.

Příměstské vlaky v Nairobi

Nairobi jako jediné město v Keni má síť příměstských vlaků. Pravda, celý systém je zatím v plenkách a na většině linek jezdí pouhé 2 spoje denně, ale je to příslib do budoucna, že by pohyb po městě nemusel být závislý jen na matatu a taxi.

Jízdní řády příměstských vlaků v Nairobi > Nairobi Commuter.

Nejfrekventovanější tratí je Syokimau - Nairobi Railway Station se 6 páry vlaků denně. Spoje zastavují také ve stanici nairobi Terminus, kde jsou přípoje na a od Madaraka Express.

Další spoje jezdí do Athi River, Ruiru, Kahawy, Kukuiu nebo na letiště JKIA (ovšem pouze s přestupem na autobus v Embakasi).
 

Afrika Keňa vlak Madaraka Express

Související články